Charles Eames werd in 1907 geboren in St. Louis, Missouri, en studeerde architectuur aan de Washington University in St. Louis en ontwierp in samenwerking met verschillende partners een aantal huizen en kerken. Zijn werk trok de aandacht van Eliel Saarinen, die hem in 1938 een studiebeurs aanbood aan de Cranbrook Academy of Art in Michigan. In 1940 wonnen hij en Eero Saarinen de eerste prijs in de ‘Industrial Design Competition for the 21 American Republics’ – ook wel ‘Organic Design in Home Furnishings’ genoemd – georganiseerd door het Museum of Modern Art in New York. Eames werd in datzelfde jaar benoemd tot hoofd van de afdeling industrieel ontwerp van Cranbrook.
Ze studeerde schilderkunst aan de Bennett College in Millbrook, New York. Ze studeerde aan het Bennett College in Millbrook in New York, en zette haar studies in schilderkunst voort aan de Hans Hofmann School of Fine Arts tot 1937. en in 1937 neemt ze deel aan de eerste tentoonstelling van abstracte Amerikaanse kunstenaars in het Riverside Museum in New York. In 1940 schreef ze zich in aan de Cranbrook Academy of Art.
Charles en Ray Eames trouwden in 1941 en verhuisden naar Los Angeles, waar ze samen begonnen te experimenteren met technieken voor het driedimensionale buigen van multiplex. Het doel bestond erin comfortabele stoelen te creëren die betaalbaar waren. De oorlog heeft hun werk echter onderbroken en in plaats daarvan spitsten Charles en Ray zich toe op het ontwerpen en ontwikkelen van beenspalken uit multiplex, die in grote hoeveelheden werden geproduceerd voor de Amerikaanse marine. In 1946 stelden ze hun experimentele meubelontwerpen tentoon in het MoMA. Daarna begon de Herman Miller Company in Zeeland, Michigan Eames-meubels te produceren. Charles en Ray namen in 1948 deel aan de wedstrijd ‘Low-Cost Furniture’ van het MoMA en bouwden in 1949 het Eames House als hun eigen privéwoning. Naast hun werk in meubelontwerp en architectuur experimenteerden ze ook regelmatig met grafisch ontwerp, fotografie, film en de inrichting van tentoonstellingen.
In 1957 tekende Vitra een licentieovereenkomst met Herman Miller en begon het bedrijf de ontwerpen van het Eames-duo voor Europa en het Midden-Oosten te produceren. Charles en Ray Eames hebben Vitra sterk beïnvloed en blijven dat ook nu nog steeds doen. Het was de ontmoeting met hun werk die het begin van het bedrijf als meubelfabrikant inluidde. Maar niet alleen de producten van Charles en Ray Eames hebben hun stempel gedrukt op Vitra. Hun ontwerpfilosofie levert zelfs vandaag nog een belangrijke bijdrage aan de waarden, oriëntatie en doelstellingen van het bedrijf.
Hoe groot deze invloed is, komt het duidelijkst tot uiting in de vraag die bij Vitra altijd wordt gesteld als er belangrijke ontwerpbeslissingen genomen worden:Wat zouden Charles en Ray zeggen? Tijdens hun leven samen gaf het koppel antwoorden op die vraag tijdens hun reizen naar Europa en herhaaldelijke bezoeken aan Californië. Sinds de dood van Charles (1978) en Ray (1988) is Vitra in nauw contact gebleven met de familie Eames, die nu het Eames Office beheert, met betrekking tot alle kwesties over het behoud, de verdere ontwikkeling en de productie van Eames-ontwerpen. Als enige geautoriseerde fabrikant van hun producten voor Europa en het Midden-Oosten biedt Vitra u de zekerheid dat u een origineel Eames-product bezit.
De meubels van Charles en Ray Eames vormen al sinds het begin van het Vitra Design Museum een hoeksteen van de collectie. In 1988 ontving het museum een groot deel van de objecten uit de nalatenschap van het koppel. Nadat het Vitra Design Museum in 1997/98 de tentoonstelling ‘The Work of Charles and Ray Eames’ presenteerde, organiseert het museum nu in 2017/18 een uitgebreid retrospectief van het levenswerk van het koppel, met als titel ‘An Eames Celebration’, opgedeeld in vier parallelle tentoonstellingen op de Vitra Campus in Weil am Rhein. Om de gelegenheid te vieren, heeft het Vitra Design Museum het ‘Eames Furniture Sourcebook’ en ‘Essential Eames:Words & Pictures’ gepubliceerd.